IPTA
IPTA is een integrale persoonsgerichte aanpak om delinquentie te voorkomen. De werkwijze is gericht op het tijdig intensief begeleiden van jongeren in een kwetsbare situatie (16-27 jaar) naar school of werk.
Samenvatting
De interventie Integrale Persoonsgerichte Toeleiding naar Arbeid (IPTA) heeft als doel het voorkomen van delinquent gedrag bij jongeren uit de doelgroep (16 -27 jaar, zonder zinvolle dagbesteding en tenminste één andere criminogene factor), zodat zij niet (verder) afglijden richting criminaliteit. Dit wordt gedaan door in te zetten op toeleiding naar een (zinvolle) dagbesteding in de vorm van werk of opleiding en door te werken aan stabiliteit en toekomstperspectief voor de jongere, middels een persoonlijk coaching traject.
Jongeren starten samen met de IPTA-coach een (vrijwillig) traject waar via intensieve begeleiding in de vorm van mentorschap en een multimodale aanpak de risico- en (acute) stressfactoren in het leven van de jongere gestabiliseerd worden. Gelijktijdig wordt gewerkt aan een passende werk-, opleidings- of (alternatieve) dagbestedingsplek voor de jongeren. Gedurende dit gehele traject worden jongeren op de leefgebieden huisvesting, inkomen, schulden en zorg begeleid door de IPTA-coach in afstemming met eventuele andere (jeugd)hulpverleners.
Doelgroep
Jongeren van 16 - 27 jaar die niet beschikken over een (zinvolle) dagbesteding (werk/opleiding) én waarbij tenminste één andere criminogene factor aanwezig is. Deze jongeren hebben multiproblematiek, waarbij er sprake is van meerdere criminogene factoren en/of stressfactoren. Hierdoor hebben deze jongeren een verhoogd risico op delinquent gedrag.
Selectie van de doelgroep
De toelatingscriteria zijn leidend voor de selectie van de doelgroep. De jongeren worden voornamelijk aangedragen door professionals in verschillende vakgebieden, zoals uitvallers en uitstromers uit het onderwijs (via scholen en regionale meld- en coördinatiepunten) of familieleden van HIC-daders (via veiligheidshuizen). Als ze tot de doelgroep behoren (zie onderstaand) én gemotiveerd zijn om aan een positieve toekomst te werken waarin ze zelfredzaam zijn, worden ze gematcht met een IPTA-coach.
Opzet van de interventie
De IPTA-werkwijze kent vier fasen: selectiefase – verdiepingsfase – toeleiding en begeleiding – afronding. Intensieve coaching in de vorm van mentoring vormt de rode draad door al deze fasen.
Wat levert het op voor jongeren?
- Meer regie over eigen leven en perspectief
- Het vinden en behouden van een duurzame dagbesteding
- Een versterkte sociale weerbaarheid, verbetering van (familie-)relaties en psychische gezondheid
Werkzame elementen
De belangrijkste elementen van IPTA die ervoor zorgen dat de subdoelen en daarmee het hoofddoel behaald wordt zijn:
- Risk-Need-Responsivity principes
- Mentorschap
- Multimodaliteit
- Oplossingsgerichte werkwijze
- Werk ter preventie van delinquentie
Meer over IPTA: